Undgå stress efter ferien

Kan du heller ikke overskue at vende tilbage til jobbet, selvom du lige har holdt 2-3 ugers ferie? Føler du dig træt og stresset ved tanken om den arbejdsbunke der venter på dit skrivebord? Post-ferie-stress er et fænomen, som mange opleve årligt. Men hvordan undgår du at blive stresset efter ferien? Læs mere og få råd i vores artikel om stress efter ferien.

Udhvilet efter ferien?

StressHvis du ikke har formået at slappe af enten fysisk eller mentalt under ferien, har du ikke givet din krop en chance for, at komme væk fra den stressede hverdag. Det er derfor ikke underligt, at du møder stresset tilbage på arbejdet, hvis du har efterladt din tanker på jobbet, mens du er på ferie. Sørg derfor altid for at slappe af, mens du er på ferie – det er jo det, som ferie er til for!

Har du derimod haft en fantastisk ferie, hvor du har formået at slappe af mentalt og fysisk, er du dog ikke sikker på at komme udhvilet tilbage på jobbet. Mange bliver ramt af en pludselig træthed ved tanken om, at de skal tilbage på arbejdet. Derfor ser man ofte, at dem, der vender tilbage fra ferien, er mere trætte end resten af kollegaerne. Motivationen er lav, og tanken om arbejdet man skal have indhentet, bringer mange danskere i en stresslignende situation.

Undgå at få post-ferie-stress

En fyldt mailboks og en stor bunke arbejdsgaver, er heller ikke just en motivation til at vende tilbage til arbejdet. Det er derimod grunden til, at mange vender tilbage trætte efter en ferie, i stedet for at være friske, glade og udhvilede. Men hvordan undgår du at få stress efter en skøn ferie?

Det er vigtigt, når du kommer tilbage fra ferien, at du starter langsomt op. Stress ikke dig selv med tanken om, at du skal have alle mails og arbejdsopgaver overstået på én dag. Studier har vist, at kroppen fungerer bedst, hvis man starter langsomt op. På den måde bruger du heller ikke al din energi i løbet af de første timer på jobbet. Hvis du er træt lige når du kommer hjem fra jobbet, har du højst sandsynligt startet for hårdt ud. Giv din krop en chance for at falde tilbage i hverdagen, så undgår du at blive stresset med det samme. I stedet for at stresse, kan du derimod udnytte muligheden for, at du kan se dit arbejde med nye øjne. Når man har været væk i en længere periode, har man nemlig mulighed for at bryde den gamle hverdagsrytme, og dermed komme med nye idéer. At falde ind i en ny hverdagsrytme i stedet for den gamle, kan også være medvirkende til, at du ikke får stress, når du vender tilbage til jobbet.

Hvad kan du gøre?

ManageYourLife.com er efter mange undersøgelser kommet frem med en række af råd til, hvordan du undgår stress efter ferien. I det understående er der listet en række af de råd:
Organisér og skab overblik – brug dagen inden og dagen efter ferien på at organisere dit arbejde. På den måde ved du, hvor du skal starte henne og hvor meget der ligger klar til dig. Fungerer dette for dig, kan du med stor fordel bruge hver fredag eftermiddag på at gøre klar til en ny uges arbejde.
Drop kaffen – nok giver kaffe dig energi, men hvis du er stresset, gør kaffen det faktisk værre for dig. Brug i stedet de første dage efter ferien på at slappe af, i stedet for at køre på energi, som din krop ikke selv har produceret.
Slap af og observér dig selv – brug et par minutter dagligt på at observere dig selv mens du arbejder. Virker du stresset? Arbejder du som om du har travlt? Sidder du med bøjet ryg og nakke? Stop op i løbet af din arbejdsdag, og opdag de dårlige vaner, så er der større chance for at du kan forbygge stressen.
Husk succeser – glem ikke de gode ting du har opnået på arbejdspladsen. Skriv dem ned på en seddel, og tag den frem, når arbejdet virker uoverskueligt.
Husk at dagdrømme – brug 2 minutter på at stirre ud i luften, efter du har færdiggjort en opgave. Det er vigtigt at give dig selv ro, inden du starter på en ny opgave, ellers får kroppen ikke en chance for at slappe af.
Frokostpause – brug ikke frokosten på at arbejde foran din computer. Tag lidt frisk luft, og spis en god frokost med dine kollegaer. Det er vigtigt at tage afstand til arbejdet i løbet af din dag, hvis du ønsker at undgå stress.
Søvn og sundhed – det er generelt rigtig vigtigt at sove ordenligt om natten, drikke masser af vand i løbet af dagen og få alle vitaminer gennem sin kost, hvis man ønsker at holde kroppen sund, og være fri for stress.
Én opgave af gangen – Hold dig til én opgave af gangen, i stedet for at jonglere med flere bolde på samme tid. Tjek ikke din mail hele tiden, og koncentrér dig i stedet om det du sidder og laver.
Snak og grin – I løbet af dagen er det vigtigt, at du får snakket med dine kollegaer, så du kan komme lidt væk fra din arbejdsopgave. Grin og snak – det får kroppen til at slappe af.

Pligter, situationer eller forandringer der kræver meget af dig, er medvirkende til at du får stress, når du vender tilbage fra ferien. Det er derfor vigtigt at du tager alting stille og roligt, og giver din krop mulighed for at komme tilbage til hverdagen igen. Fyld ikke dit hoved med det arbejde, som du er bagud med – brug i stedet tid på at organisere, og give dig selv plads til at tage én ting af gangen. Vender du tilbage med denne holdning, vil du hurtigt opleve, at du ikke føler dig ligeså stresset og træt når du vender tilbage til jobbet efter ferien.

Posted in rejsetips

Annonce: